Deze handreiking gaat in op de wettelijke eis dat in het PO minimaal 2 lessen van in totaal 90 minuten bewegingsonderwijs door een bevoegde vakleerkracht. Dit leidt soms tot een accommodatieproblematiek.
Een procesbegeleider kan met schoolbesturen, directeuren en de gemeente naar oplossingen te zoeken.
We schetsen eerst het wettelijk kader, vervolgens een gezamenlijke aanpak en daarna zoomen we in op de knelpunten. Per knelpunt wordt aangegeven wat de procesbegeleider kan doen en worden een aantal tips gedeeld.
Inhoudsopgave
Schoolbesturen en gemeente zijn samen verantwoordelijk voor voldoende kwalitatief bewegingsonderwijs. Ieder heeft een eigen rol en onderlinge afstemming is essentieel.
Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de invulling van de lessen bewegingsonderwijs: voor de inhoud, de kwaliteit en het (bevoegde) personeel.
De gemeente ontvangt middelen van de Rijksoverheid en is verantwoordelijk voor voldoende en adequate onderwijshuisvesting: de accommodaties voor bewegingsonderwijs zijn hier onderdeel van. WPO (wet primair onderwijs) artikel 126. (Hoofdstuk 1, Titel IV, Afdeling 6)
De gemeente kan dit realiseren door:
Bij het in gebruik krijgen van een accommodatie is het raadzaam een gebruikers- of huurovereenkomst[SdV1] af te sluiten tussen de gemeente en het schoolbestuur. Hierin borg je een veilige, gezonde werkplek (Arbo wetgeving en bouwbesluit) én de accommodatie als goed leermiddel.
De regels en afspraken om voldoende accommodaties te realiseren zijn vastgelegd in de Lokale Verordening Onderwijshuisvesting (OHV). Als basis wordt vaak de Modelverordening Onderwijshuisvesting van de VNG gebruikt: in de Modelverordening zijn de minimale wettelijke kaders vastgelegd.
De gemeente moet (op grond van WPO art. 102) een eigen Verordening OHV maken, deze verordening is dan leidend.
Mocht de gemeente volgens het schoolbestuur niet voldoen aan de zorgplicht, dan staat, na ambtelijk- en bestuurlijk overleg zonder resultaat, de mogelijkheid van bezwaar en beroep open (zie verdiepingsvragen geschillen)
In het Integraal Huisvestingsplan (IHP) legt de gemeente vast wanneer, welke onderwijsaccommodaties nieuw gebouwd of vervangen worden. Het advies is om in het IHP ook de schoolpleinen op te nemen, met aandacht voor oppervlakte, inrichtingsbudget en de wijze van bepalen hoe dit in te richten (de beweegvriendelijke omgevingsscan (BVO scan) van het Kenniscentrum Sport en Bewegen kan hiervoor ingezet worden). Het IHP komt tot stand in afstemming met de schoolbesturen: de gemeente besluit en monitort.
Nog niet iedere gemeente heeft een IHP, een wettelijke plicht om in -naar verwachting- 2025 wél een IHP op te stellen met een korte termijn planning (4 jaar) en een lange termijn doorkijk (12 jaar) is in de maak. Het wetsvoorstel is nog in procedure.
In het recent opgestelde kwaliteitskader huisvesting op pagina 12 wordt vanuit een breder perspectief naar accommodaties voor bewegingsonderwijs gekeken: deze zijn bijna nergens meer uitsluitend voor onderwijs bestemd. Vanuit de multifunctionaliteit zal de bekostiging en het onderhoud dan ook door meerdere partijen dan alleen onderwijs en gemeente/afdeling onderwijs gedragen moeten worden. De gemeente blijft, vanuit de zorgplicht, wel de verantwoordelijke partij om te voorzien in voldoende accommodaties bewegingsonderwijs.
Ondanks deze wettelijke verantwoordelijkheid blijkt het bewegingsonderwijs niet in iedere gemeente ingevuld te worden conform de wettelijke norm.
Het tekort aan accommodaties voor bewegingsonderwijs en het toewijzen van onvoldoende uren spelen hierbij een belangrijke rol. Vooral een tekort aan gymzalen is niet eenvoudig op te lossen: voor gemeenten is er veel geld mee gemoeid, waar de gemeenteraad over beslist, voor schoolbesturen staat deze problematiek meestal niet bovenaan de onderwijsagenda en het komen tot nieuwe accommodaties is een lang traject.
Het doel van de aanpak is om:
Hoe?
Vanuit de gezamenlijke verantwoordelijkheid is de integrale samenwerking van schoolbesturen en gemeente noodzakelijk: Oplossingen voor knelpunten van accommodaties zullen gezamenlijk afgestemd moeten worden, zowel met schoolbesturen onderling als met de gemeente.
Rol van de procesbegeleider:
Een groot aantal scholen ondervindt bij het realiseren van de wettelijke eis van 2 lessen bewegingsonderwijs problematiek die in meer of mindere mate met accommodatie te maken heeft:
Gebrek aan zaalruimte in de omgeving (binnen én buiten een straal van 1 km) is voor de procesbegeleider niet direct op te lossen. De procesbegeleider kan wél samen met gemeente, schoolbestuur en school een gesprek starten over het probleem en mogelijke oplossingen op de korte en de lange termijn.
Wat kan de procesbegeleider doen bij gebrek aan zaalruimte op de korte termijn?
Wat kan de procesbegeleider doen bij gebrek aan zaalruimte op de langere termijn?
Het uitbreiden van (bestaande) accommodaties is een structurele oplossing voor de langere termijn. De procesbegeleider kan:
De school zal, ondanks het verlies aan onderwijstijd, in haar beleid 2 lessen bewegingsonderwijs op moeten nemen, ongeacht de afstand tot de accommodatie.
Voor de langere termijn kan het afstandsprobleem geagendeerd worden bij de gemeente. Zie ook: zie verdiepingsvragen geschillen
Wat kan de procesbegeleider doen bij een grote afstand tot de accommodatie?
Wat kan de school doen bij een grote afstand tot de accommodatie?
Wat kan de gemeente doen bij een grote afstand tot de accommodatie?
*Houd bij een opblaashal rekening met de werkplekvoorziening voor de leerkracht (o.a. akoestiek en sanitair)
De wet op primair onderwijs WPO (wet primair onderwijs) artikel 126. geeft aan dat de gemeente verplicht is om accommodatie te verzorgen voor minimaal twee maal 45 minuten bewegingsonderwijs (PO-scholen). De regels en afspraken om dit te realiseren zijn vastgelegd in de lokale Verordening Onderwijshuisvesting (VOH).
Uit de inventarisatie van knelpunten, om de wettelijk verplichte twee lessen te laten verzorgen, blijkt dat het niet passend toewijzen van gymtijden aan scholen regelmatig voorkomt. Het knelpunt ontstaat als de school minder lesuren toebedeeld krijgt dan noodzakelijk is om voor alle geformeerde groepen 3 t/m 8 twee maal 45 minuten bewegingsonderwijs te kunnen verzorgen. Het gebeurt ook dat scholen niet gefaciliteerd worden om de lessen klaar te zetten (45 minuten voor aanvang van de les) en af te breken (30 minuten na afloop van de laatste les).
In het kader van de vereenvoudiging van de bekostiging zijn recent allerlei VOH-regels aangepast: De bedoeling is dat de gemeente eigen beleid formuleert en waar gaat maken. Schoolbesturen en gemeenten worden geacht hier samen afspraken over maken.
Hier liggen kansen als een open en redelijk gesprek gevoerd kan worden over werkelijke behoeften op basis van de formatie in het nieuwe schooljaar.
Wat kan de procesbegeleider doen bij problemen bij toewijzing van accommodatie?
De procesbegeleider kan de benodigde informatie om tot passende roostering te komen ophalen:
Op basis van informatie over de knelpunten het gesprek aangaan met het schoolbestuur en de gemeente met het doel om tot kwantitatief passend bewegingsonderwijs te komen.
Wat kunnen de gemeente en schoolbesturen doen bij problemen bij toewijzing van accommodatie?
Bij het opstellen van de nieuwe VOH en het IHP kunnen de gemeente en de schoolbesturen met elkaar de adviezen van de procesbegeleider bespreken en op passende wijze opnemen:
Het zou wenselijk zijn de rol die de procesbegeleider vervult vanuit de subsidieregeling structureel te maken. Een gezamenlijk aangestelde functionaris* die als schakel tussen onderwijs** en gemeente inzichtelijk heeft wat de behoeften van onderwijs én de mogelijkheden van de accommodaties zijn is zinvol:
Ter informatie een link naar de model beleidsregel die gehanteerd werd, en wellicht nog wordt omdat de nieuwe VOH nog niet vastgesteld is. Hierin zijn de vaak toegepaste toewijzingscriteria en splitsingstabel opgenomen.
*Bijvoorbeeld een coördinator bewegingsonderwijs, procesbegeleider of andere relevante functionaris.
**Zorg voor samenwerking tussen meerdere besturen, er kan dan als onderwijsveld als 1 gesproken worden met de gemeente.
Huisvesting deel 1: Tekort binnen bestaande accommodaties - 4 oktober 2022
Informatie over de wettelijke regelingen, de verantwoordelijkheden en rollen van gemeente, schoolbestuur, directie en de rol van een Projectbegeleider in dit veld.
Enkele voorbeelden geven je inzicht in de (complexe) problematiek en oplossingsrichtingen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Huisvesting deel II: Komen tot nieuwbouw en kwaliteitsslag huidige accommodaties - 11 oktober 2022
De overwegingen, aandachtspunten en kansen die er zijn als duidelijk is dat er nieuw gebouwd gaat worden.
Tevens wordt de aanpassing van bestaande gymzalen besproken.