Om extra ruimte aan scholen te geven, willen de indieners van het amendement benadrukken dat bewegingsonderwijs wordt gegeven in een gymlokaal, tenzij een andere locatie geschikt is om de kerndoelen c.q. bouwstenen van het bewegingsonderwijs c.q. leergebied bewegen en sport te behalen.
Kwantiteit accommodatie voor bewegingsonderwijs
In WPO artikel 126 (Hoofdstuk 1, Titel IV, Afdeling 6) (Grondslag bekostiging voor materiële instandhouding lichamelijke oefening) is vastgelegd dat voor basisscholen 1,5 klokuren en 2,25 voor speciale scholen voor basisonderwijs beschikbaar moet zijn.
Kwaliteit accommodatie voor bewegingsonderwijs
Om alle kerndoelen c.q. leerlijnen te kunnen aanbieden is een adequaat ingerichte accommodatie voor bewegingsonderwijs noodzakelijk. Het kwaliteitszorgsysteem beschrijft de inrichtingseisen voor bewegingsonderwijs.
Bij gebruik van een andere locatie is het advies voor de school om te toetsen via de checklist of de locatie geschikt is om de kerndoelen c.q. bouwstenen van bewegingsonderwijs te behalen. En of de werkplekvoorzieningen voor de (vak)leerkracht of beweegprofessional voldoende zijn.
Knelpunten
Daar waar adequate onderwijshuisvesting voor bewegingsonderwijs niet ingeregeld kan worden voor de ingangsdatum 9 juli 2023 kan in samenspraak met de Gemeente/schoolbesturen gezocht worden naar tijdelijke oplossingen. In het IHP (integraal huisvesting plan) wordt een stappenplan gemaakt voor een structurele oplossing.
Wanneer niet voor beide bewegingsonderwijs lessen een adequaat ingericht gymlokaal beschikbaar is, kan gedacht worden aan andere locaties, zoals bijvoorbeeld een sportveld of een schoolplein in combinatie met een les bewegingsonderwijs in een gymlokaal.
Kun je als oplossing - minimaal 1,5 klokuur – in een alternatieve beweegaccommodatie (buiten) bewegingsonderwijs verzorgen?
Ja, mits:
*Alle hokjes dienen aangevinkt te worden om hieraan te voldoen.
Uitzondering op de regel:
Voor scholen waarbij de reisafstand (meer dan 1km) ernstige beperkingen geeft in onderwijstijd kan een combinatie van een buitengymles en een gymles in een accommodatie voor bewegingsonderwijs een structurele oplossing zijn. Denk hierbij aan dorpsscholen, waarbij busvervoer noodzakelijk is.
Tweemaal per week busvervoer is tijdrovend en kost veel geld. Voor deze scholen kan een uitzondering worden gemaakt, waarbij aan de volgende eisen voldaan moet worden:
Advies om binnen 60 minuten bewegingsonderwijs in de gymzaal en 30 minuten buiten bewegingsonderwijs aan te bieden.
Het is essentieel dat de leerlijnen zoals beschreven door de SLO in voldoende en kwalitatieve mate kunnen worden aangeboden. Om hier inzicht in te geven dient een school onderstaand overzicht leerlijnanalyse te raadplegen of alle leerlijnen voldoende kunnen worden aangeboden.
We onderscheiden hierbij vier gradaties van geschiktheid in vier kleuren:
Rood
De leerlijn kan niet uitgevoerd worden
Oranje
De leerlijn kan worden uitgevoerd, mits er aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
Of er kan een deel van de leerlijn worden aangeboden en is een combinatie met lessen in de gymzaal noodzakelijk
Lichtgroen
De leerlijn kan uitgevoerd worden in deze ruimte: beperkte differentiatie en variatie
Groen
De leerlijn kan goed uitgevoerd worden in deze ruimte: volledige differentiatie en variatie
Bij rood kun je denken aan bijvoorbeeld de leerlijn zwaaien op het schoolplein. Als er een schommel op een schoolplein aanwezig is, dan kan op een eenzijdige wijze het bewegingsthema schommelen worden aangeboden. Niet alle beweegthema’s kunnen worden aangeboden, waardoor de leerlijn rood scoort. Er zijn schoolpleinen die een buitengymzaal hebben geplaatst, waarop meerdere bewegingsthema’s van zwaaien kunnen worden uitgevoerd. Die school zal dan groen op deze leerlijn scoren. Omdat normaliter deze aanpassing niet aanwezig is op een schoolplein scoort de leerlijn in dit overzicht rood.