Thema vragen

Verdeeld over vier thema’s;

  1. Vragen omtrent de wettelijke eis voor twee lessen van in totaal 90 minuten bewegingsonderwijs door een bevoegd (vak)leerkracht.
  2. Procesbegeleider vragen
  3. Subsidie aanvraag vragen
  4. Tijdspad

Vragen omtrent de wettelijke eis voor twee lessen van in totaal 90 minuten bewegingsonderwijs door een bevoegd (vak)leerkracht.

Opdracht procesbegeleider
De procesbegeleider zal vooral een rol hebben in het inventariseren van de problemen die deze accommodatie tekorten veroorzaken. Vervolgens zal de procesbegeleider een opdracht hebben om samen met gemeente, bestuur en scholen te zoeken naar maatwerkoplossingen.
De wet op primair onderwijs (WPO 117) geeft aan dat de gemeente verplicht is om accommodatie te verzorgen voor twee maal 45 minuten bewegingsonderwijs (Primair Onderwijs scholen). Meer ruimte kan worden gecreëerd voor uren bewegingsonderwijs door bijvoorbeeld roostering, voorrang geven aan onderwijs of verandering in toewijzing door gemeente van beschikking.

Het uitgangspunt van het amendement is dat er twee lessen bewegingsonderwijs worden aangeboden. Hiervan kan om organisatorische redenen worden afgeweken. Een afwijking waarbij les één  bestaat uit  50 minuten en les twee uit  40 minuten kan tot de mogelijkheden behoren.  Uitgangspunt is dat er aan de kerndoelen van bewegingsonderwijs kan worden voldaan. Grotere afwijkingen komen de effectiviteit van het curriculum bewegingsonderwijs niet ten goede.

Eén les van 90 minuten voldoet niet aan de eisen van twee lessen bewegingsonderwijs en wijkt hierdoor af van het amendement.

Nee er zijn meerdere bevoegdheden tot het geven van bewegingsonderwijs. De bevoegdheden tot het geven van lessen bewegingsonderwijs kan je via deze link inzien.

Het structureel aanbieden van diploma zwemmen mag geen onderdeel zijn van het curriculum voor bewegingsonderwijs. Incidenteel kennismaken met drijven en verplaatsen in het water behoren wel tot de mogelijkheden. Er moet voldoende aandacht en tijd besteed kunnen worden aan de twaalf leerlijnen bewegingsonderwijs die vallen onder kerndoel 57.

https://www.slo.nl/thema/meer/tule/bewegingsonderwijs/kerndoel-57/

Het diploma zwemmen mag naast de twee lessen bewegingsonderwijs wel aangeboden worden, net als reddend zwemmen, wedstrijdzwemmen en overlevingstechnieken. Zwemmen valt onder 'meer bewegen in en rondom de school', de +1 binnen het 2 + 1 + 2 model.

Het verliezen van effectieve leertijd is voor veel scholen een groot probleem en de reden om te kiezen voor een 90 minuten gymles. De wet geeft hierin geen ruimte meer vanaf schooljaar 2023-2024.

Een mogelijke oplossing is om een samenwerking aan te gaan met verschillende scholen/besturen om vakleerkrachten effectiever in te roosteren.

Door een school die moet verplaatsen op de begin- en eindtijden van een lesrooster in te roosteren kan de verloren lestijd gehalveerd worden. De tijden ertussenin kunnen dan worden ingevuld door een school zonder reistijd. De vakleerkracht kan voor beide scholen worden ingeroosterd en zo ook de leerjaren qua roostering op elkaar laten aansluiten voor onderwijs op maat. Dit principe van aangepaste roostering kan ook worden toegepast als de lessen door bevoegde groepsleerkrachten zelf worden gegeven. De gymzaal wordt dan niet per dag (deel) gehuurd, maar in samenspraak met andere gebruikers per uur effectiever ingeroosterd.

Voorbeeld van gedeelde inzet van de vakleerkracht op het gebied van roostering.

Afhankelijk van de wijze van verplaatsing (lopend, fiets of bus) zijn er mogelijkheden om lesinhoud van andere vakken aan te bieden. Bewegend leren, coöperatieve werkvormen of zang kan worden toegepast tijdens de verplaatsing. 

Het aanstellen van vakleerkrachten en het aanbieden van een goede baan blijkt voor sommige kleinere besturen lastig. Veel versplintering in uren kan ervoor zorgen dat de arbeidsomstandigheden voor de vakleerkrachten niet aantrekkelijk zijn.

Veel gemeentes maken hierdoor gebruik van sportbureaus die deze leegte opvullen. Maar helaas voldoen veel van deze sportbureaus niet aan de WAADI, omdat de vakleerkrachten niet volgens de onderwijs CAO werken en worden uitbetaald. Dit is een vereiste vanuit de onderwijs CAO, waar scholen zich aan dienen te houden.

Scholen en besturen kunnen ook zelf de verantwoordelijkheid voor bewegingsONDERWIJS nemen. Op deze wijze kun je behalve een duurzame visie op de inhoud van bewegingsonderwijs ook een verduurzaming op het gebied van personeel realiseren.

Link naar werkgeverschap

Daar waar verschillende besturen een samenwerking zijn aangegaan op bewegingsonderwijs vallen alle vakleerkrachten onder het grootste bestuur. Onderling zijn er door de besturen contractuele afspraken gemaakt over deze vakleerkrachtenregeling.  Dit principe is ook goed toe te passen op kleinere schoolbesturen in een regio die zelfs gemeente- en/of bestuur overstijgend kunnen samenwerken op bewegingsonderwijs.

Dit heeft onder andere de volgende voordelen;

  • Werkgeversrisico

Het werkgeversrisico wordt verdeeld over veel meer scholen. Dit zorgt voor schaalvergroting op het gebied van bewegingsonderwijs. Door deze schaalvergroting is krimp bij een school meestal op te lossen door groei bij één van de andere scholen. Eventuele boventalligheid wordt verdeeld over alle aangesloten scholen/besturen waardoor het financiële risico verkleind wordt.

Door samen te werken op het gebied van de aanstelling van vakleerkrachten kan er effectiever geroosterd worden. Vakleerkrachten kunnen op één dag in één gymzaal meerdere scholen van verschillende besturen bedienen, waardoor bij kleinere scholen de vakleerkracht niet op één dag meerdere malen van locatie hoeft te verplaatsen. De aanstelling van de vakleerkracht wordt zo verduurzaamd. Deze oplossing kan ook effectief zijn voor scholen die veel reistijd hebben. Denk aan het effectief inroosteren aan het begin en einde van een dagdeel.

  • Scholing

Door een gezamenlijke vakgroep bewegingsonderwijs te vormen, kan er gewerkt worden aan een professionele leergemeenschap (PLG). Vakleerkrachten kunnen intervisie bij elkaar doen, scholing volgen, werkgroepen en innovaties en verbeteringen doorvoeren. De schaalvergroting zorgt ervoor dat professionalisering goedkoper aangeboden kan worden dan op kleinere schaal.

  • Goed bewegingsonderwijs voor alle kinderen door samenwerking

Door het ontwikkelen van een gezamenlijke visie van samenwerkende schoolbesturen op bewegingsonderwijs, worden randvoorwaarden gecreëerd om voor alle kinderen kwalitatief goed en voldoende bewegingsonderwijs te realiseren. Ongeacht op welke school of binnen welke regio een kind bewegingsonderwijs geniet. Onderlinge samenwerking tussen scholen/besturen kan helpen de randvoorwaarden te bewerkstelligen. Kleinere scholen/besturen of scholen in een afgelegen regio krijgen meer mogelijkheden.

Het ondersteuningsteam helpt u graag bij de visievorming en het creëren van gunstige randvoorwaarden. Er zijn onder andere voorbeeld contracten die u bij ons kunt opvragen.

  • Verduurzaming van de aanstelling van vakleerkrachten

Door arbeidsomstandigheden conform de onderwijs CAO zullen vakleerkrachten langer verbonden blijven aan het bestuur. In de praktijk blijkt dat vakleerkrachten een baan binnen de onderwijs CAO verkiezen boven een baan binnen een andere CAO.

Er zijn veel wisselingen op scholen die werken vanuit een andere CAO (dan de onderwijs CAO) als het gaat om de aanstelling van vakleerkrachten.

Zeker gezien de krapte in de arbeidsmarkt is het belangrijk om hierop in te spelen als bestuur.

Procesbegeleider vragen

De benodigde kennis en vaardigheden van de procesbegeleider zijn afhankelijk van de doelen die gesteld worden.

Subsidiedeel A

De procesbegeleider wordt ingezet op het behalen van twee lesuren bewegingsonderwijs van in totaal 90 minuten gegeven door een bevoegd (vak)leerkracht.

Elk bestuur heeft een eigen uitdaging. Voor een stappenplan op subsidiedeel A vindt u hier meer informatie.

Mogelijke procesbegeleider(s) deel A;

  • Vakleerkracht+
  • Directie of MT lid
  • Extern bedrijf
  • Gemeentelijk beleidsmedewerker sport- en/of onderwijs

Kwaliteiten van de procesbegeleider(s):

  • Creatief en analytisch vermogen (denk aan slimme roostering)
  • Affiniteit met regel- en wetgeving omtrent bewegingsonderwijs en huisvesting
  • Kennis van bewegingsonderwijs
  • Communicatief vaardig
  • Vaardigheden in het verbinden van school-bestuur-gemeente
  • Schrijfvaardigheden op het gebied van het schrijven van plannen en beleidstukken

Subsidiedeel B

Voor subsidiedeel B kan een procesbegeleider op meerdere vlakken worden ingezet. Als de inzet van de subsidie gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van een vakgroep, dan kan een bestaande coördinator worden uitgebreid en/of een vakleerkracht/directie worden aangesteld om dit professionaliseringstraject te begeleiden. De subsidie kan worden ingezet voor de procesbegeleider en scholingsmomenten gekozen door de procesbegeleider voor de vakgroep.

Als een school wil inzetten op meer bewegen in en rondom de school, dan kan de procesbegeleider bijvoorbeeld worden ingezet op het verbeteren van de bewegingscultuur binnen een school, meer bewegen door de dag heen, bewegend leren of het verbeteren van schoolplein gebruik. Hier kan worden gedacht aan het uitproberen van bestaande bewegend leren methodes of het schrijven aan methodieken. De subsidie kan gebruikt worden voor de inzet van de procesbegeleider of de scholing van de software, maar niet voor de hardware kant (materialen/schoolplein toestellen).

Het advies is om een werkgroep te starten door de procesbegeleider met daarin zowel één of meerdere groepsleerkrachten en een vakleerkracht/externe partij om voldoende draagkracht binnen school te krijgen.

In principe is een bestuur vrij in de keuze hoe zij de rol van procesbegeleider invullen en wie zij daarop inzet.

Het is een mogelijkheid om een bestaande vakgroep-coördinator die nog niet voldoende ambulante tijd heeft voor het verbeteren van alle randvoorwaarden rondom bewegingsonderwijs uit te breiden, maar dit hoeft niet. Het kan ook zijn dat er wordt ingezet op een vakleerkracht of directie die als sparringpartner met de huidige coördinator gaat samenwerken.

Het bestuur staat vrij om de invulling van de subsidie en de daarbij behorende procesbegeleider(s) vorm te geven.

Ja, dit mag. Hierbij is het wel belangrijk om te kijken naar het gestelde doel per bestuur en of het inhuren van een externe partij bijdraagt aan de verduurzaming van het doel.

Subsidie aanvraag vragen

Het bestuur (bevoegd gezag) vraagt de subsidie voor de scholen aan.

De einddatum voor de eerste subsidieronde is 30 september 2021. Als de subsidiepot nog niet volledig is,besteed zal er medio februari een tweede ronde worden geopend om in te schrijven.

Ja. Wanneer de regeling overvraagd is, vindt er per onderdeel een loting plaats. De uitkomst van de loting door de notaris bepaalt de rangschikking van de aanvragen. De aanvragen worden volgens die rangschikking beoordeeld totdat het budget (binnen het betreffende onderdeel) verdeeld is.

De subsidie is niet bedoelt voor het aanstellen van een vakleerkracht. Bewegingsonderwijs valt onder het curriculum en moet derhalve vanuit de lumpsum duurzaam bekostigd worden.

De subsidie is niet bedoelt om materialen aan te schaffen. Materialen voor bijvoorbeeld bewegend leren kunnen wellicht vanuit de NPO gelden of de reguliere begroting worden aangeschaft. Houdt hierbij wel rekening met de afschrijving van materialen, aangezien voor verduurzaming de afschrijving meegenomen dient te worden in een meerjarenbegroting.

Als een bepaald deel van de scholen binnen een bestuur op subsidie deel A inzet gaat plegen en een deel van de scholen al voldoet aan de 2 lesuren bewegingsonderwijs inzet wil plegen op deel B, dan kan dit. Het is dan zaak om binnen het activiteitenplan aan te geven hoeveel uur er ingezet gaat worden aan welke doelen. Het kan dus zijn dat er één of meerdere procesbegeleiders worden aangesteld op verschillende doelen binnen het bestuur.

Het bestuur stelt dan een activiteitenplan op voor de scholen die voor deel A in aanmerking komen en in hetzelfde activiteitenplan een beschrijving voor deel B in aanmerking komen.

Beschrijf hierbij de personele inzet en kosten die op beide doelen worden ingezet binnen het activiteitenplan (artikel 9 van de subsidieregeling).

Binnen 1 school deel A en deel B aanvragen is echter niet mogelijk. Dus voor een aantal klassen deel A aanvragen en voor aantal deel B is niet mogelijk.

Tijdspad

Er komt een nieuwe ronde om aanvragen te doen medio februari, mits er nog geld beschikbaar is in de subsidiepot.

Als de procesbegeleider de begrote uren heeft besteed en de activiteiten heeft uitgevoerd en er aan alle verplichtingen is voldaan kunt u het niet gebruikte deel van de subsidie besteden aan andere activiteiten die bewegen in algemene zin stimuleren.

Het ondersteuningsteam is opgesteld om subsidieaanvragers te ondersteunen bij het proces rondom de te behalen doelen. Wij mogen van OCW geen ondersteuning bieden op de aanvragen zelf.

Nee, de subsidie is hiervoor niet bedoelt. De subsidie kan wel worden ingezet om bevoegde (vak)leerkrachten bij te scholen.