Er zijn 5 bijeenkomsten geweest door heel Nederland met procesbegeleiders voor de subsidie impuls bewegingsonderwijs. Uit deze bijeenkomsten kwam een aantal vragen die wij graag voor jullie op een rijtje zetten.
De vragen zijn ingedeeld in algemene vragen, vragen over deel A, vragen over deel B en onderwerpen die zijn uitgewisseld.
Hoe wordt de urennorm gehandhaafd?
Hoe kan je toegang tot de gemeente krijgen?
Mag de subsidie ook ingezet worden voor bekostiging van scholing van leraren?
Hoe kan een opzet vakwerkgroep bewegingsonderwijs in een gehele gemeente? Zijn daar goede praktijkvoorbeelden van?
Hoe gaan andere procesbegeleiders om die weerstand m.b.t. uitvoering van de subsidieaanvraag?
Het schrijven van het hele plan, het verslag en de verantwoording van de gelden, hoe ziet dat er uit en hoe komt dat bij anderen tot stand?
Visieontwikkeling: welke stappen onderneem je?
Huisvesting
Hoe kan een school om gaan met te weinig toewijzing gymuren?
Hoe om te gaan met te grote afstand naar gymzalen/ verlies onderwijstijd?
Welke verantwoordelijkheden heeft de gemeente om bewegingsonderwijs goed te organiseren?
Hierbij gaat het om financiële vergoeding van de uren bewegingsonderwijs, de afstand van de locaties bewegingsonderwijs t.o.v. de scholen en de bekostiging materialen.
Hoe lang mag een noodoplossing blijven bestaan?
Hoe ga je om met allerlei "creatieve ideeën" van aanbod beweging om aan die 2x 45 minuten te komen? Valt het nog onder bewegingsonderwijs?Wanneer noemen we het bewegingsonderwijs, wanneer niet meer?
Waar kan je rekening mee houden met nieuwbouw?
Bevoegdheden
Wat zijn de bevoegdheden voor de groepen 1-2 m.b.t. gekwalificeerde lesgever en benutten van het speellokaal?
Vakinhoud
Hoe kom ik tot een goed vakwerkplan?
Waarom telt bewegen in water -gegeven door een vakleerkracht- niet als bewegingsonderwijs?
Op welke manier hebben andere procesbegeleiders het belang van een vakleerkracht bewegingsonderwijs aan het licht gebracht bij directeuren?
Hoe implementeer je en creeer je draagvlak voor bewegend leren/ dynamische schooldag/ bewegend leren, terwijl het team grote werkdruk ervaart?
In de subsidie komt bewegend leren aan de orde maar dit is zo ruim omschreven dat het uiteindelijk weinig sturing geeft.
Hoe begeleiden van een proces rond buitenspelen waar je zelf weinig bij aanwezig bent omdat je dan gymles geeft?
Bij aanvragen vanuit de stichting merk ik dat bij sommige scholen de directie en / of het team eigenlijk niets tot weinig wil op het gebied van de Dynamische Schooldag. Welke kleine stappen kan ik ze toch laten zetten, zodat het toch impact heeft?
Ontwikkelen van een visie met betrekking tot de Dynamische schooldag? Hoe ontwikkelt een school een visie, die past bij de school, voor de Dynamische schooldag?