Stappenplan dynamische schooldag

De procesbegeleider werkt aan een dynamische schooldag waarin er meer bewogen wordt tijdens de schooldag.

Introductie

Dit deel van de website is geschreven voor procesbegeleiders die een dynamische schooldag willen realiseren.

Het begrip Dynamische Schooldag is ontstaan rond 2015 als antwoord vanuit het onderwijs op de in 2011 door de WHO uitgeroepen mondiale Pandemie: lichamelijke inactiviteit (sedentair gedrag) met jaarlijks 5,3 miljoen doden... Naast dit gezondheidsaspect zijn er meer redenen om kinderen minder te laten zitten.

Scholen kunnen een belangrijke rol spelen in het stimuleren van bewegen, omdat alle kinderen, -ongeacht hun achtergrond - daar een groot deel van hun tijd doorbrengen. Nederlands onderzoek laat echter zien dat kinderen ongeveer twee derde van de schooldag zittend in de klas doorbrengen (Van Stralen e.a., 2013). Op de meeste scholen is er twee keer per dag een buitenspeel-pauze van vijftien minuten en twee keer per week een les bewegingsonderwijs van 45 minuten. Daarmee wordt er met bewegen op school niet elke dag aan de beweegrichtlijn van 60 minuten voldaan.

Omdat het een recent thema betreft werd/wordt er in opleiding geen of weinig aandacht aan besteed en is er nog weinig over dit thema gepubliceerd. Wel ontstaan er vele (kleine) initiateven die willen voorzien in de behoefte van scholen om hun onderwijs meer dynamisch vorm te geven: kaarten, boekjes met idee├źn, materialen, interactieve vloeren en muren, spellen. Op het gebied van rekenen zijn enkele grotere initiatieven (Met Sprongen vooruit en Rekenen op het plein van Beweegwijs). Ook zijn de afgelopen jaren workshops en studiedagen ontwikkeld en ontstaan er momenteel enkele opleidingen.

Als gevolg van het prille bestaan van dit thema, zullen de meeste procesbegeleiders bij hun aanstelling beperkte kennis en vaardigheden hebben op dit gebied. Dat maakt het aansturen van het proces uitdagend.