De wettelijke verplichting tot het verzorgen van 1,5 uur bewegingsonderwijs kan voor scholen in kleinere gemeentes een uitdaging zijn. Vaak is er geen gymzaal in de buurt en zorgt de formatie en het aantal groepen ervoor dat het aanstellen van een vakleerkracht ingewikkeld is.
Hoe zorg je er bij voorbeeld voor dat de vakleerkracht een degelijke baan aangeboden krijgt, waardoor hij/zij structureel verbonden kan zijn aan de school? Hoe ga je om met het werkgeversrisico bij eventuele groei of krimp binnen de school? Hoe stel je een vakleerkracht aan, als één-pitter binnen een gemeente, wanneer de school maar 3-4 groepen heeft?
In het voorbeeld van Lelystad is uitgewerkt hoe meerdere schoolbesturen samenwerken t.b.v. bewegingsonderwijs binnen één stad. Deze aanpak kan ondersteunend zijn bij het ontwikkelen van een plan van aanpak voor gemeentes waar de afstand tussen dorpen/ steden groter is. Ook hier kan school bestuurlijke samenwerking oplossingen bieden. Voor een structurele aanpak, waarbij vakleerkrachten verbonden willen blijven aan de organisatie, is het vormen van een vakgroep als professionele leergemeenschap (PLG) helpend.
Om school bestuurlijke samenwerking mogelijk te maken worden de volgende onderzoeksvragen positief beantwoord.
Herkennen de schoolbesturen de volgende knelpunten?
Zijn de schoolbesturen bereid om samen te werken op het gebied van vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs?
Zijn de besturen bereid om de samenwerking te borgen binnen een vakgroep?
Welke partijen hebben invloed op het realiseren van de samenwerking op het gebied van bewegingsonderwijs?
Inventarisatie
Welke formatie t.b.v. het bewegingsonderwijs is er per school nodig, hoe is de spreiding van gymzalen en de scholen in de regio?
Welke mogelijkheden zijn er om fte aan te vullen met andere werkzaamheden om tot een passende baan te komen?
Resultaat
Schoolbesturen dragen samen de risico's.
Er is één aanspreekpunt voor de gemeentes v.w.b. het beweegaanbod voor 4-12 jarigen.
Voor vakleerkrachten kan bovenstaande zorgen voor een passende baan, waarbij bijvoorbeeld tussendoor reizen van locatie a naar b (inclusief op- en afbouw) verminderd kan worden.
De samenwerking tussen vakleerkrachten in een vakgroep zorgt voor hogere kwaliteit en een gezamenlijke aanpak van het bewegingsonderwijs.
Indien u vragen heeft of ondersteuning wenst, kunt u contact opnemen per e-mail: onderwijs@kvlo.nl