Een procesbegeleider kan worden ingezet met als doel krijgen om de scholen te voorzien van bevoegde (vak)leerkrachten voor de twee lessen bewegingsonderwijs.
Bevoegdheden voor het bewegingsonderwijs.
Waar begin je? Om de procesbegeleider hiermee op weg te helpen heeft het ondersteuningsteam een stappenplan gemaakt. Middels dit stappenplan kan de procesbegeleider op een planmatige wijze trachten de doelen te realiseren.
Mocht er hulp nodig zijn bij de realisatie van de doelen, dan kun je altijd mailen naar onderwijs@kvlo.nl, wij helpen je graag verder!
Stap 1: Inventariseren
De procesbegeleider inventariseert welke scholen:
Voorbeeld vragen die een procesbegeleider kan stellen aan de scholen.:
Als procesbegeleider kun je via o.a. google forms zelf een formulier aanmaken, waarmee je de betrokken scholen kunt bevragen.
Stap 2: Huidige stand van zaken analyseren
De procesbegeleider maakt per bestuur/school inzichtelijk welke knelpunten er zijn en trekt conclusies op basis van de analyse.
Stap 3: Plan van aanpak
Inhoud:
Via onderstaande links vind je onderzoek naar de stand van bewegingsonderwijs en handige tips en oplossingen uit het Ecorys onderzoek (november 2019) ter bevordering van bewegingsonderwijs.
Ecorys oplossingen voor bewegingsonderwijs
Ecorys handreiking voor scholen
Ecorys handreiking voor gemeenten
Onder onderstaande links staat een stappenplan beschreven op bevoegdheden en kwantiteit van bewegen.
Stap 4: Communicatie en overleg
De procesbegeleider stemt het plan van aanpak af met het Gemeente, bestuur, schoolleiders en/of vakleerkrachten. Het doel hierbij is om een duurzame verbinding te bewerkstelligen tussen deze partijen, zodat de verschillende partijen gaan samenwerken op bewegingsonderwijs. Door personeel, materieel en financiën effectiever in te zetten is er een grotere kans dat goed en voldoende bewegingsonderwijs gerealiseerd kan worden.
Stap 5: Uitvoering van het plan van aanpak
Stap 6: Evaluatie en hoe verder?
Evalueer het proces met de Gemeente, het bestuur/besturen, schoolleider(s) en vakleerkrachten.
Stap 7: Borging
Voor de lange termijn is het van belang om de aanstelling van de bevoegde (vak)leerkrachten voor minimaal twee lessen bewegingsonderwijs per week te borgen. Denk hierbij aan het structureel maken van de aanstellingen van vakleerkrachten/groepsleerkrachten met bevoegdheid.
Advies:
Wanneer de procesbegeleider op zoek gaat binnen de stad/regio naar samenwerkingsverbanden met andere scholen/besturen op het gebied van bewegingsonderwijs om vakleerkrachten gezamenlijk te kunnen inroosteren spreken we van het opzetten van een vakgroep.
Het opzetten van een vakgroep brengt veel voordelen met zich mee en bevordert de kwaliteit van leerkrachten die bewegingsonderwijs verzorgen.
Meer informatie over het opzetten van een vakgroep vindt u hier.