Mogelijkheden om de klas dynamischer in te richten.
Meubilair kan voor dynamiek voor kinderen en de leerkracht zorgen. Denk aan:
Sta tafel, tussen-in-tafel, zitkussen, zitschijf, zitbal, wiebelkruk, fietsstoel (deskbike), bankje, (kleine) fatboy, kleedje, bankstel, trapband.
Vanaf groep 5 kunnen kasten gebruikt worden als staplek. Tot groep 5 kunnen kinderen aan hun tafeltje staan.
Als er verschillend materiaal aanwezig is in de klas, moet er worden nagedacht over wie, wanneer en waarvan gebruik van mag maken.
De opstelling van de klas kan mogelijkheden bieden om activiteiten dynamischer aan te bieden
Leer kinderen binnen en coöperatieve werkvorm deze opstelling snel (en met weinig geluid) neer te zetten
Hoeken inrichten
Door hoeken in te richten, zoals in groep 1 en 2 gebruikelijk is, kan meer dynamiek ontstaan. Denk aan hoek met statafels of een bankstel of techniekhoek of …
Gangen gebruiken
Uiteraard bied een aangrenzende gang voor veel mogelijkheden om bewegend leren of Energizer aan te bieden
Soms kan de buitenruimte – grenzend aan lokaal –gebruikt worden.