Voor richtlijnen m.b.t. schoolpleinen

paragraaf 5 van Kwaliteitskader_Huisvesting_2021.pdf (ruimte-ok.nl)

Voor een scan van je schoolplein/buitenruimte:

https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/producten/bvo-scan/

Schoolplein inrichten als speelplaats voor iedereen

  • Sociaal en fysiek veilig voor iedereen
  • Uitdagend voor alle leeftijden en wensen
  • Aantal kids/m2; dit is de belangrijkste factor m.b.t. het creëren van een prettige, zinvolle pauze. Minimaal 5m2 per kind.
  • (meer) Gescheiden pauzetijden
  • Andere speelruimten in de buurt van de school benutten
  • Vaste materialen
  • Losse materialen
  • Belijning
  • Zonering
  • Roostering
  • Begeleiding
  • Zie drie artikelen ‘Het schoolplein wacht ’van Goedhart, van Gelder en Janssen

Artikel 1
Artikel 2
Artikel 3

Schoolplein inrichten als didactische plaats/buitenlokaal

Domeinen

  • Techniek
  • Groen/natuur/biologie
    • Insectenhotel
    • Vogel- en vleermuiskasten
  • Rekenen en wiskunde
    • Lijnen
    • Honderdvelden
  • Nederlands
  • Wetenschap en techniek
    • Zand en water
    • Blokken, banden, planken …
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld
  • Burgerschap
  • Verkeer

Randvoorwaarden

  • Shelter (tarp, dak, buitenlokaal)
  • Theater(s) om instructie te kunnen geven, voorlezen, overleggen
Outdoor lokaal.jpg

Gebruiksmomenten

Kleine pauze* (= pedagogische tijd) Organisatie & Begeleiding?

  • Grote pauze* Organisatie & Begeleiding?
  • Tijdens schooltijd
  • Voor en na schooltijd Mogelijkheden/stimulatie/organisatie

*de vraag is of ‘pauze’ een juiste benaming is omdat ook deze momenten onderwijsdoelen dienen.

shutterstock_59131981.jpg

Actie van school/procesbegeleider

  • Observeren van kwaliteit van spel en bewegen op het plein
  • Inventariseren huidige mogelijkheden van het plein
  • Inventariseren waar meer mogelijkheden liggen
  • (meer) Spreiden van ‘pauzetijden’
  • Roostering/structuur
  • Begeleiding (kinderen/leerkrachten/anders)
  • Waar is behoefte aan?
  • Welke aanpassingen zijn (op termijn) gewenst
  • Scholing/advies voor leerkrachten (organisatie en begeleiding)
  • Lessen ontwikkelen
  • Naschools aanbod