Schoolplein inrichten als speelplaats voor iedereen
- Sociaal en fysiek veilig voor iedereen
- Uitdagend voor alle leeftijden en wensen
- Aantal kids/m2; dit is de belangrijkste factor m.b.t. het creëren van een prettige, zinvolle pauze. Minimaal 5m2 per kind.
- (meer) Gescheiden pauzetijden
- Andere speelruimten in de buurt van de school benutten
- Vaste materialen
- Losse materialen
- Belijning
- Zonering
- Roostering
- Begeleiding
- Zie drie artikelen ‘Het schoolplein wacht ’van Goedhart, van Gelder en Janssen
Artikel 1
Artikel 2
Artikel 3
Schoolplein inrichten als didactische plaats/buitenlokaal
Domeinen
- Techniek
- Groen/natuur/biologie
- Insectenhotel
- Vogel- en vleermuiskasten
- Rekenen en wiskunde
- Nederlands
- Wetenschap en techniek
- Zand en water
- Blokken, banden, planken …
- Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Burgerschap
- Verkeer
Randvoorwaarden
- Shelter (tarp, dak, buitenlokaal)
- Theater(s) om instructie te kunnen geven, voorlezen, overleggen
Gebruiksmomenten
Kleine pauze* (= pedagogische tijd) Organisatie & Begeleiding?
- Grote pauze* Organisatie & Begeleiding?
- Tijdens schooltijd
- Voor en na schooltijd Mogelijkheden/stimulatie/organisatie
*de vraag is of ‘pauze’ een juiste benaming is omdat ook deze momenten onderwijsdoelen dienen.
Actie van school/procesbegeleider
- Observeren van kwaliteit van spel en bewegen op het plein
- Inventariseren huidige mogelijkheden van het plein
- Inventariseren waar meer mogelijkheden liggen
- (meer) Spreiden van ‘pauzetijden’
- Roostering/structuur
- Begeleiding (kinderen/leerkrachten/anders)
- Waar is behoefte aan?
- Welke aanpassingen zijn (op termijn) gewenst
- Scholing/advies voor leerkrachten (organisatie en begeleiding)
- Lessen ontwikkelen
- Naschools aanbod