Hoe zorg je dat de schoolomgeving wordt gebruikt om in actie te komen; om meer te bewegen en spelen?
Ruim 90% van de kinderen woont binnen een straal van 2 km van school
Kom lopend of fietsend naar school! De schooldag begint dan al met 15 – 20 minuten bewegen!
Een vliegende start voor welzijn en aandacht in de klas het eerste half uur!
Groot voordeel van lopend naar school komen = geen fietsen op het plein en dus meer speelruimte.
Andersom kunnen fietsenstallingen worden weggehaald, waardoor er geen/minder plek voor is voor fietsen …
Licht ouders en kinderen voor over de voordelen van lopend (fietsend) naar school komen. Als ouders meelopen hebben zij hun energizer van die dag ook gehad en ze hebben quality time met kind. Enige consequentie: wekker wat eerder zetten😉
Let op: Hoe kunnen kinderen veilig naar school komen?
Welk voorbeeld geven de leerkrachten? Er zijn scholen die hun ‘eigen’ parkeerplaatsen hebben ingericht als plein en de leerkrachten zetten auto verderop in de wijk en lopen ook naar school.
Wel of geen kiss and ride? Hoe groot?
Electrische stepjes …?
Gebruik van speelplekken in de omgeving om meer te bewegen en spelen.
Ook om het aantal kinderen op het schoolplein te verkleinen.
Daily Mile. De school kan verschillende veilige routes rond school uitzetten, die leerkrachten met hun klas kunnen wandelen, joggen, rennen.
Leeraanleidingen voor buitenlessen in de schoolomgeving
Domein: Oriëntatie op jezelf en de wereld
Meer dan 150 buitenlessen via: https://www.buitenlesdag.nl/buitenlessen/
Let op je vind hier kwart- of halffabricaten.
Actie van school/procesbegeleider
Inventariseren hoe kinderen van en naar school komen
Lopen – Fietsen – Auto – Anders
Wat zou hieraan veranderd kunnen worden? Verschuiven van auto naar fiets naar lopen. Wat zou er met vrijkomen van parkeerplaatsen en of fietsenstalling gedaan kunnen worden?
Van welke ruimten in de buurt van school wordt (en door wie en wanneer) gebruik gemaakt? Spelen en bewegen (sportaccommodaties), geschiedenis (historische gebouwen/plekken), aardrijkskunde, natuur, kunst en cultuur
Hoe zou dit kunnen worden uitgebreid?
Welke contacten liggen er met interessante plaatsen in de omgeving: historische verenigingen, musea, sportverenigingen, kunst en cultuurinstellingen, natuur en milieuverenigingen.
Inventariseren waar meer mogelijkheden liggen
Waar is behoefte aan?
Gezamenlijk (buiten)lessen ontwikkelen, zodat deze door collega’s of in andere jaren goed gebruikt kunnen worden.
Er zijn tientallen buitenlessen te vinden op de site van IVN. Het betreft vaak halffabricaten. Het verdient aanbeveling deze ontwerpen door te ontwikkelen.