Weersomstandigheden en praktische gevolgen

Als er het hele jaar buiten bewegingsonderwijs wordt gegeven, kunnen weersomstandigheden zowel stimulerend als belemmerend werken. Hieronder een aantal concrete voorbeelden van mogelijke belemmeringen en oplossingen.

Zie ook factsheet ‘Temperatuur’

Zon en hoge temperatuur

Zowel de leerkracht als kinderen hebben bescherming nodig:

  • Schaduwplekken creëren: Tarp, bomen of andere overkapping
  • Pet/hoed en zonnebril voor de leerkracht
  • Zonnebrandcrème, kinderen (door ouders) laten insmeren
  • Drinken: zorg voor een waterpunt en drinkflessen

Effect op lesgeven en lesinhoud:

  • Mogelijkheden om "waterlessen” aan te bieden
  • Te hete (metalen) materialen zijn niet te gebruiken, bijvoorbeeld een glijbaan

Aan te raden activiteiten:

  • Activiteiten met lagere intensiteit; zoals bijvoorbeeld mikken, honkloopspelen, jongleren, balanceren

Alternatieve activiteiten

  • Zwemmen, bekertjes estafette, sponzengooien, supersoaker tikkertje, waterballonnetjes trefbal

Regen

Zowel leerkrachten als kinderen hebben bescherming nodig:

  • Afdak waaronder geschuild kan worden
  • Goede regenkleding
  • Waterdichte sportschoenen

Effecten op lesgeven en lesinhoud:

  • Gladheid van het schoolplein en de materialen
  • Stangen en klimtoestellen
  • Ballen en losse materialen

Aan te raden activiteiten:

  • Hoge intensiteit i.v.m. afkoelen: tikspelen, doelspelen, intensieve loopspelen

Alternatieve activiteiten:

  • Bij blank staande delen: activiteiten met water, fietsen, scheppen, vegen, skimboarden

Wind

Zowel leerkrachten als kinderen hebben bescherming nodig:

  • Windjack/trui: afhankelijk van de temperatuur

Effect op lesgeven en lesinhoud:

  • Bereiken van de kinderen met instructie en feedback: centrale, afgeschermde instructieplek realiseren
  • Losse materialen kunnen wegwaaien: ballen, pylonen, etc.
  • Grote materialen kunnen omwaaien

Aan te raden activiteiten:

  • Balanceren, klimmen, loopspelen

Alternatieve activiteiten:

  • Activiteiten met wind: vliegeren, kranten plakken, gooien en vangen (= mikken), rijden (verplaatsen door wind)

Vorst/sneeuw en kou

Zowel leerkrachten als kinderen hebben bescherming nodig:

  • Goede winterjas en/of sweater
  • Handschoenen, sjaal en/of muts

Effecten op lesgeven en lesinhoud:

  • Gladheid van het schoolplein en de materialen
  • Verminderde/geen valdemping door bevroren ondergrond

Aan te raden activiteiten:

  • Hoge intensiteit i.v.m. afkoelen: tikspelen, doelspelen, intensieve loopspelen

Alternatieve activiteiten:

  • Glijden, schaatsen, curling, ijshockey, spelen met sneeuw; sneeuwballen gooien, sneeuwpop, bouwen iglo

Mist

Effecten op lesgeven en lesinhoud:

  • Minder goed overzicht voor de lesgever
  • Minder zicht voor de leerlingen

Aan te raden activiteiten

  • Door verminderd overzicht, minder risicovollespelen/minder begeleiding

Alternatieve activiteiten:

  • Verstoppertje (met geluiden)

Buitengymzaal - Rijnsaterwoude