Weersomstandigheden en praktische gevolgen
Als er het hele jaar buiten bewegingsonderwijs wordt gegeven, kunnen weersomstandigheden zowel stimulerend als belemmerend werken. Hieronder een aantal concrete voorbeelden van mogelijke belemmeringen en oplossingen.
Zie ook factsheet ‘Temperatuur’
Zon en hoge temperatuur
Zowel de leerkracht als kinderen hebben bescherming nodig:
- Schaduwplekken creëren: Tarp, bomen of andere overkapping
- Pet/hoed en zonnebril voor de leerkracht
- Zonnebrandcrème, kinderen (door ouders) laten insmeren
- Drinken: zorg voor een waterpunt en drinkflessen
Effect op lesgeven en lesinhoud:
- Mogelijkheden om "waterlessen” aan te bieden
- Te hete (metalen) materialen zijn niet te gebruiken, bijvoorbeeld een glijbaan
Aan te raden activiteiten:
- Activiteiten met lagere intensiteit; zoals bijvoorbeeld mikken, honkloopspelen, jongleren, balanceren
Alternatieve activiteiten
- Zwemmen, bekertjes estafette, sponzengooien, supersoaker tikkertje, waterballonnetjes trefbal
Regen
Zowel leerkrachten als kinderen hebben bescherming nodig:
- Afdak waaronder geschuild kan worden
- Goede regenkleding
- Waterdichte sportschoenen
Effecten op lesgeven en lesinhoud:
- Gladheid van het schoolplein en de materialen
- Stangen en klimtoestellen
- Ballen en losse materialen
Aan te raden activiteiten:
- Hoge intensiteit i.v.m. afkoelen: tikspelen, doelspelen, intensieve loopspelen
Alternatieve activiteiten:
- Bij blank staande delen: activiteiten met water, fietsen, scheppen, vegen, skimboarden
Wind
Zowel leerkrachten als kinderen hebben bescherming nodig:
- Windjack/trui: afhankelijk van de temperatuur
Effect op lesgeven en lesinhoud:
- Bereiken van de kinderen met instructie en feedback: centrale, afgeschermde instructieplek realiseren
- Losse materialen kunnen wegwaaien: ballen, pylonen, etc.
- Grote materialen kunnen omwaaien
Aan te raden activiteiten:
- Balanceren, klimmen, loopspelen
Alternatieve activiteiten:
- Activiteiten met wind: vliegeren, kranten plakken, gooien en vangen (= mikken), rijden (verplaatsen door wind)
Vorst/sneeuw en kou
Zowel leerkrachten als kinderen hebben bescherming nodig:
- Goede winterjas en/of sweater
- Handschoenen, sjaal en/of muts
Effecten op lesgeven en lesinhoud:
- Gladheid van het schoolplein en de materialen
- Verminderde/geen valdemping door bevroren ondergrond
Aan te raden activiteiten:
- Hoge intensiteit i.v.m. afkoelen: tikspelen, doelspelen, intensieve loopspelen
Alternatieve activiteiten:
- Glijden, schaatsen, curling, ijshockey, spelen met sneeuw; sneeuwballen gooien, sneeuwpop, bouwen iglo
Mist
Effecten op lesgeven en lesinhoud:
- Minder goed overzicht voor de lesgever
- Minder zicht voor de leerlingen
Aan te raden activiteiten
- Door verminderd overzicht, minder risicovollespelen/minder begeleiding
Alternatieve activiteiten:
- Verstoppertje (met geluiden)
Buitengymzaal - Rijnsaterwoude